Η ηχογράφηση του παραμυθιού: "Το αηδόνι του αυτοκράτορα"
Σύγκριση των δύο παραμυθιών
Σύγκριση με το παραμύθι 'Το πιο γλυκό ψωμί'
Ομοιότητες
Και στα δύο παραμύθια ο χρόνος είναι απροσδιόριστος. Και στα δύο επίσης παραμύθια
υπάρχουν κάποια αφηγηματικά μοτίβα. Στο ένα: είναι πρόβλημα- λύση και στο άλλο:
περιπέτειες- δοκιμασίες.Το ένα μιλάει για έναν πλούσιο βασιλιά και το άλλο για έναν
φτωχό άνθρωπο-πολίτη. Θα λέγαμε πως δεν υπάρχουν και τόσα πολλά εξωπραγματικά
πράγματα. Ακόμα και τα δύο παραμύθια έχουν διδακτική πρόθεση.
Διαφορές
Γράψαμε το δικό μας παραμύθι αλλάζοντας λέξεις-φράσεις του κειμένου:
Και στα δύο παραμύθια οι κεντρικοί ήρωες είναι δύο ανώνυμοι
βασιλιάδες. Επίσης και στα δύο επαναλαμβάνεται το μοτίβο: πρόβλημα – λύση. Στο
παραμύθι ΄Το πιο γλυκό ψωμί’ το πρόβλημα του βασιλιά είναι η ανορεξία και η λύση
του είναι η εργασία. Στο παραμύθι ‘ Το αηδόνι του αυτοκράτορα’ το πρόβλημα είναι
η μελαγχολία του βασιλιά και η λύση το γλυκό κελάηδημα ενός αληθινού πουλιού.
Χαρακτηριστικά λαϊκών
παραμυθιών
Το παραμύθι είναι μια
αλληγορική διήγηση, που έχει στόχο την ηθική διδασκαλία. Στα παραμύθια παρατηρούνται
επαναλήψεις μοτίβων ,όπως το μοτίβο: πρόβλημα – λύση και το μοτίβο: περιπέτειες
– ικανοποίηση. Το μοτίβο: περιπέτειες – ικανοποίηση απαντά και στους αρχαίους
ελληνικούς μύθους και σε πολλά ευρωπαϊκά και ανατολίτικα παραμύθια.
Παραμυθιακός τύπος, επομένως, είναι η αφηγηματική βάση πάνω στην οποία
δομούνται οι παραλλαγές ενός παραμυθιού και απορρέει από τον συνδυασμό μοτίβων.
Ως είδος το παραμύθι ακολουθεί τρεις γενικές αρχές, προκειμένου να αναφερθεί
στον χρόνο, στον τόπο και στα πρόσωπα, που αφορούν το περιεχόμενό του. Η
υπόθεσή του δε δεσμεύεται από τόπο και χρόνο και τα πρόσωπά του είναι
φανταστικά. Συγκεκριμένα:
· Στο παραμύθι ο χρόνος είναι
αόριστος.
· Επίσης αόριστος είναι και ο τόπος
της δράσης.
· Η δράση εκτυλίσσεται σχεδόν
εξολοκλήρου μέσα από την ανωνυμία των Έτσι, το πρώτο γνώρισμα τοπικότητας, που
χαρακτηρίζει το ελληνικό παραμύθι, είναι η γλώσσα, είτε πρόκειται για την κοινή
ελληνική, είτε για τοπικά ιδιώματα και διαλέκτους. Το λεξιλόγιο διαφοροποιείται
ανάλογα με την περιοχή, προδίδοντας ενίοτε τις επιδράσεις ξένων κατακτητών προσώπων.
Εννοιολογικός χάρτης με τα χαρακτηριστικά του παραμυθιού
Εννοιολογικός χάρτης με τα χαρακτηριστικά του παραμυθιού
Ο φτωχός και τα γρόσια, λαϊκό παραμύθι
Το κείμενο έχει αντιγραφεί από την
ιστοσελίδα www.dschool.edu.gr
|
Το σύντομο διδακτικό παραμύθι που ακολουθεί προέρχεται από την περιοχή της Νάξου και πρωτοδημοσιεύτηκε το 1874. Η ιστορία που είναι γνωστή και στους μύθους του Γάλλου συγγραφέα Λαφονταίν, είχε μεγάλη διάδοση στον ελληνικό χώρο και έδωσε την έμπνευση στο θεατρικό συγγραφέα Δημήτρη Κόκκο να γράψει το κωμειδύλλιο Η λύρα του Γερονικόλα (1891), που παίχτηκε σε αθηναϊκά θέατρα στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ού αιώνα. |
Ήταν ένας φτωχός με πολλά παιδιά και
δούλευαν με τη γυναίκα του όλη μέρα. Κάθε βράδυ που ήταν κουρασμένοι, ήθελαν
να φάνε το ψωμάκι τους ήσυχα κι αγαπημένα, κι έπειτα να πιάσει ο πατέρας τη
λύρα του να χορεύουν τα παιδιά και να περνούν ζωή αγγελική. |
|
Ελληνικά παραμύθια, εκλογή Γ.Α. Μέγας,
Βιβλιοπωλείον της Εστίας
|
Σύγκριση με το παραμύθι 'Το πιο γλυκό ψωμί'
Ομοιότητες
Και στα δύο παραμύθια ο χρόνος είναι απροσδιόριστος. Και στα δύο επίσης παραμύθια
υπάρχουν κάποια αφηγηματικά μοτίβα. Στο ένα: είναι πρόβλημα- λύση και στο άλλο:
περιπέτειες- δοκιμασίες.Το ένα μιλάει για έναν πλούσιο βασιλιά και το άλλο για έναν
φτωχό άνθρωπο-πολίτη. Θα λέγαμε πως δεν υπάρχουν και τόσα πολλά εξωπραγματικά
πράγματα. Ακόμα και τα δύο παραμύθια έχουν διδακτική πρόθεση.
Διαφορές
Τα δύο παραμύθια μας διδάσκουν διαφορετικά πράγματα.
Το παραμύθι «Το πιο γλυκό ψωμί»μας διδάσκει ότι η εργασία είναι πηγή χαράς και ικανοποίησης, ενώ το παραμύθι « Ο φτωχός και τα γρόσια» μας διδάσκει ότι τα
χρήματα δε φέρνουν την ευτυχία.
Το παραμύθι «Το πιο γλυκό ψωμί»μας διδάσκει ότι η εργασία είναι πηγή χαράς και ικανοποίησης, ενώ το παραμύθι « Ο φτωχός και τα γρόσια» μας διδάσκει ότι τα
χρήματα δε φέρνουν την ευτυχία.
Γράψαμε το δικό μας παραμύθι αλλάζοντας λέξεις-φράσεις του κειμένου:
Το παραμύθι μας
Μια
φορά κι έναν καιρό ήταν ένας κοντός, χοντρός και τεμπέλης βασιλιάς, που όλη
μέρα τεμπέλιαζε και έτρωγε. Το όνομά του ήταν Τεμπέλης Χοντρομπαλάς. Αυτό τα
λέει όλα νομίζω. Όλα τα είχε, και τον έλεγαν ευτυχισμένο, ώσπου κάποτε,
επειδή τον κορόιδευαν αποφάσισε να μη φάει τίποτα όλη τη μέρα. Είχε να φάει
πολλές μέρες και συνέχιζε κανονικά τη δίαιτα μέχρι να γίνει φιγουρίνι. Δεν έτρωγε σχεδόν τίποτα. Έπαθε μια
παράξενη ανορεξιά και δεν είχε όρεξη να βάλει τίποτα στο στόμα του. Σιγά σιγά
αδυνάτιζε, κι άρχισε να γίνεται γκρινιάρης και παράξενος. Πολλοί γιατροί
επήγαιναν και τον έβλεπαν, μα τα γιατρικά τους τίποτα δεν μπορούσαν να του
κάμουν. Η ανορεξιά του βασιλιά όλο και κρατούσε, κι εκείνος έρεβε μέρα με την ημέρα. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου